Zeleni čaj

Čaj je najkonzumiranije piće na svetu pored vode.  Prepun je antioksidanata i hranljivih materija koje pozitivno deluju na organizam. Takođe deluje na pojačanje moždanih funkcija, na topljenje masnih naslaga, smanjenje rizika od raka i mnogo toga još. Njegove spstance mogu da redukuju formiranje slobodnih radikala u telu, da zaštite ćelije od oštećenja i da saim tim utiču na usporavanje starenja.

    Kako nastaje zeleni čaj?
    Poneko ga gaji kod kuće a može uspeti i u šumama mada je najrasprostranjeniji način uzgoja na plantažama. Dobijamo ga od biljke kamelija sinensis, a za što kvalitetniji uzgoj potrebna je topla klima. Nije poželjno da bude izložen direktnoj sunčevoj toploti već u nekim blago osenčenim predelima.

    Koje vrste zelenog čaja postoje?
    Registrovano je nekoliko hiljada vrsta zelenog čaja. To su uglavnom varijacije i ukrštanje zelenog čaja sa drugim biljkama. Ali evo nekoliko najpoznatijih:
    - Hojitha
    To je jedan od najblažih čajeva kada je u pitanju aroma. Pogodan je za decu i za odrasle koji se po prvi put susreću sa ukusom zelenog čaja.
    - Sencha
    Za njega se koriste samo najkvalitetniji veliki listovi biljke. Ima cvetnu i osvežavajuću aromu.
    - Gemancha
    Mešavina zelenog čaja i pirinča u srazmeri 50/50. Ova mešavina nudi napitak sa nižim novoom koveina za osobe osetiljive na isti.
    - Matcha
    Iako je tek odskoro popularizovana, ova vrsta zelenog čaja postoji preko hiljadu godina. Sastoji se od usitnjenih listova biljke i ima puderastu teksturu. Korišćena je često pri tradiconalnim japanskim ceremonijama. Danas je veoma zastupljena njegova primena u kuvanju jela i pripremi peciva.
    - Sincha
    Ova vrsta se dobija branjem prvih mladih listova u sezoni. Punog je ukusa iako ima niži nivo kofeina od ostalih vrsta.

    Koji su njegovi benefiti?
    Zeleni čaj Vas ne drži samo budnim već i pametnijim. Njegov glavni sastojak je kofein koji je stimulant. Nema ga toliko koliko je prisutan u kafi ali je i to dovoljno da vas razbudi i popravi raspoloženje. Sadrži i aminokiselinu L-teanin koja deluje na poboljšanje moždanih funkcija. Takođe ima zaštitni efekat kada su u pitanju neuroni pa samim tim predstavlja preventivno rešenje u sprečavanju ili odlaganju parkinsonove i alchajmerove bolesti.
    Snižava nivo holesterola i smanjuje rizik od kardiovaskularnih oboljenja.
    Neke analize su dokazale da zeleni čaj snižava nivo šećera u krvi što je pogodno za osobe obolele od dijabetesa II. Sadrži vitamin B, magnezijum , kofein, aminokiseline i mnogo toga još što je potrebno Vašoj koži da bi izgledala podmlađeno.
    Ublažava otečene i tamne kolutove oko očiju, tonira kožu i ublažava bore. Zahvaljujući antioksidantima pomaže kod lečenja akni i upalnih procesa na koži.
    
    U koje doba dana je najbolje piti zeleni čaj?
    Preporučljivo je da se zeleni čaj pije odmah nakon buđenja ili između obroka. Ukoliko ga pijete uz neki obrok postoji mogućnost da ne dobijete očekivanu hranljivu vrednost iz obroka jer zeleni čaj ima sposobnost da apsorbuje gvožđe.

    Kolika koilčina je dozvoljena u toku dana?
    Postoje različita mišljenja o tome koliko zelenog čaja treba popiti i koliko je dozvoljeno.  Jedna šoljica dnevno neće osigurati sve gore navedeno ali je i to dovoljno da svakodnevno unesete nekoliko korisnih sastojaka u organizam. Maksimalna količina u toku dana je po nekim mišljenjima dve šoljice dnevno dok drugi preporučuju do pet šoljica. Svakako se ne sme nikako preterivati i popiti više od deset šoljica dnevno koliko god da ste tolerantni na kofein. Ukoliko ste izuzetno osetljivi nebi bilo preporučljivo više od jedne šoljice. Zeleni čaj takođe sadrži tanin koji smanjuje apsorbciju gvožđa u krvi te ukoliko ste trudni ili patite od anemije nije preporučljivo da ga konzumirate.

    Kako odabrati kvalitetan čaj pri kupovini?
    Danas je, sve veća ponuda čajeva, postala izuzetno neodoljiva. Evo nekoliko saveta pri kupovini.
    Obratite pažnju kako u prodavnici skladište čajeve. Ukoilko ga drže u velikim kutijama taj čaj je verovatno već izgubio dobar deo svoje delotvornosti zbog veće izloženosti kiseoniku.
    Birajte čaj koji ima svetliju boju i jači miris.
    Kupujte manje količine. 100 grama je sasvim dovoljno da vam potraje skoro mesec dana ako pijete jednu šoljicu dnevno. Ne zaboravite da svaku dozu čaja možete dvaput izkoristiti.
    Ukoliko su listovi počeli da poprimaju braonkastu nijansu i miris je skoro izvetreo taj čaj ne kupujte jer je verovatno već izgubio svu hranljivu vrednost.
    Čuvajte čaj u posudi koja ne propušta vazduh i na tamnijem i hladnom mestu.

    Kako povećati svakodnevnu upotrebu zelenog čaja?
    Ako vam je postalo monotono da stalno kuvate i ispijate čaj iz šoljice evo kako da unesete novine u njegovu konzumaciju.
    Ako pravite zabavu ili Vam se jednostavno ne pije topli napitak u sred leta napravite domaći ledeni čaj. Skuvajte veću količinu čaja, ostavite ga da se ohladi, dodajte med, limun i kocke leda.
    Kod kuvanja pasti, rižota ili pripreme dezerta najkorisniji je matcha čaj zbog svoje puderaste teksture.  Takođe ga možete dodati i u peciva.
    Takođe možete pripremiti sve popularniji matcha latte, koristeći matcha čaj i prokuvano mleko.

    Sve u svemu, ako se osvrnemo na sve njegove benefite ni ne čudi što je zeleni čaj toliko konzumirano piće na svetu, čudi me samo to što nije jedino piće koje konzumiramo.